tisdag 12 oktober 2010

Skämmes

Nu ligger jag och tänker och kan inte sova igen. På massa saker och ingenting.

Folk frågar mig jämt om jag inte skäms. För allt möjligt. De undrar varför jag säger så konstiga saker och berättar mer om mig själv än vad är "normalt".

Jag vet inte. Mest kanske för att jag har så mycket saker jag skulle skämmas för att om jag gick och skämdes för allt så kunde jag lika gärna bara lägga mig ner och grina lite. Skäms jag inte då? Jo. Men berättar jag för någon och den skrattar lite så känns det på något sätt bättre. Vad ska man göra mer än skratta åt eländet? Och jag kanske inte skäms över samma saker som andra, men ändå.

Det lustiga är att folk som tror de vet nåt om mig för att de hört mig prata om nåt dravvel tusen gånger vet egentligen ingenting. Det jag egentligen vill och tycker är ganska välmaskerat bakom en massa skit. Pratar man ofta om sig själv så ställer inte folk några frågor. Och då slipper jag svara på saker jag inte vill prata om.

Skäms du inte för att du inte pluggade ordentligt till tentan? Borde inte du inse att det är viktigt? Vill du inte bli klar? Det är väl bara att plugga på?

Skäms du inte för att du inte för att du hållt på så länge och inte är klar? Det om någon borde väl vara en motivering för att ta tentorna, eeeexaaaamen!

Skäms du inte för att du inte för att du måste låna pengar av din mamma ibland för att klara räkningarna? Jaså du kan inte försörja dig själv ordentligt? Hur gammal är du eg människa?

Skäms du inte för att du inte för att du inte har nåt "riktigt" jobb? Men jaså du jobbar i en pub sa du? När ska du skaffa ett riktigt jobb då?

Skäms du inte för att du inte för att du vart så full? Ja jag har slutat vara onykter på det sättet, föredrar ett glas rödvin i soffan som fredagsmys

Skäms du inte för att du inte för alla dumma saker du gör på fyllan? Jag slutade med såntdär när jag fyllde 20 minsann, kontroll kallas det för. Du kanske har alkoholproblem?

Skäms du inte för att du inte för att du inte har nåt mål med livet? Vad ska du jobba med när du är klar? Vet inte? Är inte det lite sent påkommet

Skäms du inte för att du inte gör nåt vettig? Jaha, när ska du ta tag i ditt liv då?

Skäms du inte? Väx upp kanske?

Människa, vet hut!

6 kommentarer:

  1. Jag skiter eg. i allt ovanstående (för jag har hört de flesta själv). Men skäms du inte för att du stavar det "skämms"? :)

    SvaraRadera
  2. Jo, det gör jag. Skyller på sömnbrist. Och det var det jag menade. Jag blir så trött på saker som jag borde skämmas över och att folk nästan blir arg över att jag inte skäms.

    SvaraRadera
  3. Och jag vet att du vet, vi har ju pratat om det här förut. Skam.

    SvaraRadera
  4. Skäms inte de för att ställa den typen av frågor? Jag skäms inte heller!

    SvaraRadera
  5. Nä tydligen inte, det är helt ok att ställa alla såna typer av frågor. Misstänker egentligen att det är för att de ska få någon slags självbekräftelse om att deras jävla liv är så perfekt.

    SvaraRadera
  6. Frågor som "Skäms du inte?" säger mer om dem som frågar än den som får frågan. Don't mind them.

    /F Vit

    SvaraRadera