onsdag 13 oktober 2010

Intelligensbefriad

Satt och hade världens mest intelligensbefriade "diskussion" med Herr C uppe i Linsen nyss. Det var mest jag som stod för det intelligensbefriade. Det kanske låter obegripligt för folk som inte kan matte men iaf, jag kan skratta lite åt det och det är ju huvudsaken.

Sitter och försöker hitta argumentet för ett stort uttryck. Argumentet är alltså en vinkel enkelt sagt. Jag har en massa komplexa tal i kombination i uttrycket och det brukar vara att bara skriva lite tangens för dem och så wee får man ut nåt bra. Nu hade jag ett komplext tal som bara innehöll J-komponenten som var min okända variabel (Kp/Ki).

Här borde jag tänkt: "Jag skriver 90grader, eftersom det är en vinkel och händelsevis som är den vinkeln jag är ute efter." Tänker jag det? Nej jag tänker ett steg längre. I fel riktning såklart.

"Det blir ju 90grader" tänker jag "Men tangens för 90grader finns ju inte, det är ju asymptot, hur fan ska jag skriva då?". Var t.o.m. tvungen att kolla i Beta och visst, där var ett streck i tabellen för 90 grader och tangens.

Frågar Herr C. Herr C svarar att ja det är 90 grader om du bara har J-komponent, men det kan vara minus 90 grader också om det är negativ J-komponent, vilket är sant i det generella fallet med komplexa tal. Solstrålen tänker. Utan att tänka på att Kp och Ki aldrig är negativa. Aldrig. Så svaret kan alltså ALDRIG bli minus 90 grader.

Efter typ en kvart (trög) bygger Solstrålen ihop ett sinusuttryck för det, det gick ju inte med tangens: sin((Kp/Ki)/ abs(Kp/Ki)).

Visar Herr C. Herr C tittar på mig och säger:

"Nu har du suttit i en kvart med att skriva ett uttryck för 90 grader. Varför skriver du inte bara 90 grader?"

Jag inser min egen dumhet. Jag och Herr C får dagens skrattattack. Herr C inser att det inte kommer gå in på två dagar och lägger ner tentan för att istället gå till KajsaBaren och ta en öl.

Jag är inte lika klok. Jag har ju inget att förlora, pluggar jag inte måste jag ju söka jobb. Och det vore ju dumt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar