onsdag 9 februari 2011

Bytt sak att älta

Var och fikade med Herr Ghetto A igår. Hamnade i zombiediskussion igen. Han hävdade att en machete nog var bästa vapnet. "Den måste man ju kunna köpa på typ hobbex"

Jag hade inte velat slåss mot ett gäng odöda med en machete från hobbex.

Sen diskuterade vi zombies och den stora frågan Metabolism eller icke. Det finns olika skolor, i Zombieland blir zombiesarna tjocka eftersom magarna är fulla i ruttet kött och i 28 dagar senare så svälter de ihjäl. Herr Ghetto A sa att det kanske inte var så relevant i zombievärlden och att man kanske inte tänker på att utforska den biten i filmer direkt. Lite "spela roll". Jag sa att han var orealistisk och om vi ändå hade en fantasidiskussion så kunde jag säga att jag tror på ett samuraisvärd och en mithrillpyamas i kampen mot de odöda.

Han höll med.

Jag blev lite ställd. Mithrill finns ju inte. Hur skulle jag få tag på det?

2 kommentarer:

  1. Ja men vänta nu, är "zombisarna" i 28 dagar senare verkligen den sortens zombies. För de är inte levande döda utan vanliga människor som har blivit smittade med ett virus som gör dem extremt agresiva och arga typ. Vilket gör att det enda de kan tänka på är att förstöra och döda (ett annat problem då är så klart varför dödar de inte varandra utan anfaller enbart människor som inte är smittade?). Iaf, de biter friska människor utifrån ilska, ungefär som att man sparkar på någon när man slåss, inte för att få föda. Det var åtminstonde hur jag förstod film. Har jag fel?

    SvaraRadera
  2. Nej du har inte fel, men de flesta zombieinvasioner handlar om folk som fått i sig nåt virus, det är ju hela grundkonceptet i Resident Evil t.ex.

    SvaraRadera