tisdag 30 november 2010

Min käre far

Läste xkcd och kom och tänka på min pappa. Min käre pappa är nämligen en "Kalle och Hobbe" pappa. Dvs finns det ingen förklaring han vet så ljuger han. Fast oftast så tror jag han tror på det själv. Ibland är detta sjukt underhållande. Jag tänker nu ta en historia som de flesta antagligen hört, men den är så typiskt min pappa.

Jag är hemma hos föräldrarna. När och sånt är irrelevant för historien men det var ju under min lekskoletid iaf så jag är 20+ samt har läst en del relevant fysik. Min käre far ska brygga en kopp kaffe till sig själv. Sen alla systrar flyttade ut har de köpt en liten maskin som brygger en kopp kaffe, eller två, direkt ner i koppen. Till maskinen kom det koppar, men dessa hittade inte fadern för tillfället. Han tar en annan kopp helt enkelt. Koppen är liiite för stor, så han måste vicka den när han ställer in den. Sen trycker han på knappen och koppen fylls med kaffe. Sen ska han ta ut den.

Då går ju inte detta, eftersom han måste vicka på koppen, men om han vickar på koppen så rinner ju kaffet ur.

Pappa kliar sig i huvudet och säger sedan:
"Koppen har blivit större"

Jag står bredvid och gör en smörgås eller nåt, minns faktiskt inte, men jag börjar i alla fall småfnissa och frågar:
"Va? Vad sa du? Att koppen blivit större"

En normal människa som inte är en pappa som är van vid att alltid ha rätt fast han har fel hade väl sagt "Nä det var inget, jag får inte ut koppen bara". Inte min pappa inte. Min pappa säger:
"Jo du vet Solstrålen, Termodynamik. Har du hört talas om det?"

Solstrålen (som iaf läst 3hp termodynamik, dvs ganska så mycket mer än min pappa som inte gått på högskolan alls. Inte mamma heller för den delen. Mamma gick ut 8:an och började sen odla barn. Tillbaks till historien.) säger:
"Ja, jag vet vad termodynamik är"
Pappa fortsätter:
"När saker blir varma så expanderar de ser du, så koppen har blivit större nu när den är full i varmt kaffe"

Jag är fortfarande inte säker på om han skämtar eller inte då jag har lite svårt att uppfatta ironi ibland. Eller jag tror oftast att allt är ironi snarare. Så jag blir drygsolstrålen och säger:
"Pappa, den där koppen är av porslin. Den bränns i över 1000grader. Jag har inte räknat på det, men jag skulle kunna gissa att kaffet skulle behöva vara ganska så mycket varmare än den där kaffebryggaren har kapacitet att värma upp det till för att kaffekoppen skulle blivit den ca 1cm högre som du påstår den blivit."

Pappa tittar lite argt på mig, sen argt på kaffekoppen. Sen säger han:
"Ja då ska jag inte ha nåt kaffe" som nån treåring och går ur köket.
Fem sekunder senare kommer mamma in och skäller på mig för att jag retat upp pappa och att hon nu måste hålla på och få honom på gott humör. Solstrålens uppväxt i ett nötskal. Inte undra på att jag blev som jag blev.

Klicka nu på bilden och skratta åt xkcd. Fantastiskt.

2 kommentarer:

  1. Termo där ja! Underbart med folk som inte kan fatta att de inte har rätt :D

    SvaraRadera