tisdag 14 december 2010

Språkproblem

Idag var det ett gäng blandade studenter från ett mastersprogram som satt och snackade i puben. Några svenska och några internationella. Man diskuterade det svenska språket bl.a. och en av de svenska killarna försökte förklara för några av de engelsktalande att "let's corner that bitch" inte ens nästan gick att säga på svenska utan att bli jävligt otrevligt.

Det hela påminde mig om en historia, såklart.

Gymnasiet. Min kompis Skidåkaren, ni vet, var utbytesstudent i Alaska ett år innan han började i min klass. Där lärde han bl.a. känna en kille från skottland. Låt oss kalla honom Skotten, för enkelhetens skull. Skotten kom och hälsade på i sverige och vi lyckades på nåt sätt lära honom ett par meningar på svenska (ungefär på samma sätt som jag försökte lära mig persiska en gång, Jag kunde säga "grattis vattenpipa" vilket var ett ihopmischmash som jag lyckades göra av flera meningar, samt "snygga skor ska vi knulla". Just nu minns jag bara "ska vi knulla" och jag tror det är som man säger det till en tjej, om det nu var skillnad på det. Åter till historien)
De tre meningar Skotten sedan resten av tiden lyckades minnas var de mest användbara såklart:
  • Håll käften!
  • Jag vill ha dig
  • Jag är tomten
Nåväl. Skotten åker hem till skottland och gör sånt som skottar gör mest, kollar lite på fotboll bl.a. Det här var ju i slutet av 90-talet och Henke Larsson var en svensk fotbollsspelare som spelade celtic, vilket slumpässigt var ett lag som Skotten hejade på.

Vid en match råkade Skotten befinna sig i närheten av Henke. Skotten blir lite starstruck och tänker "Fan, nu skulle man säga nåt smart. och börjar tänka igenom. Han tänker han borde säga nåt på svenska. Men vad? Han tänker efter, vad är det han kan säga på svenska nu igen.. Jag vill ha dig? Neeeee, tror inte det skulle funka, Henke skulle mest tro det var ett galet fan. Håll käften då? Nop, nåt säger Skotten att Henke inte skulle bli så glad. Så Skotten går fram till Henke, petar honom på axeln och säger det som för honom verkar mest logiskt just då.

"Jag är tomten"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar