söndag 5 december 2010

Onödigt vetande

Fröken Källby sa i går på väg till Fröken Vit:
"Du som är den tjej som jag känner som är minst tjej har gått och blivit tjej. Vad är det med dig?"

Det var inte en komplimang. Det var själförtroendesvackan. Jag har inbillat mig att jag inte kan någonting alls till den grad att jag.... tror på det.

När festen hade dött och Fröken Vit och Fröken Källby hade somnat i soffan satt jag och Hunden och drack glögg och spelade MIG. Visste ni att en scartkontakt har 21 piggar? Visste ni att oologi är läran om ägg? Visste ni att den första färgade kvinnan att vinna en oscar för bästa kvinnliga huvudroll var Halle Berry (samt att det var 2002 för Monsters Ball)? Det visste jag, vad fan ska jag med sån kunskap till? Varför kan jag ingenting jag har någon nytta av? Hur ska jag få in nåt som jag har nytta av när hjärnan är full i skit.

Inte kan jag ställa upp i Jeopardy ändå, det hade ju vart nåt, att vinna pengar alltså. Jag har för långsam reaktionsförmåga eller nåt. Var på en sån där uttagning en gång, kom vidare men sen lyckades jag inte trycka på knappen rätt en enda gång. Det gjorde sig inte i tv antar jag.

Idag är det bob hund - Helgen v. 48.

"Jag ser en bil, jag ser en tjej, jag ser en snut. Snart har helgen vecka 48 tagit slut"

2 kommentarer:

  1. Men sådär är jag också. Jag vet t ex vad polydaktyli är, vilken idrottsstjärna som utropat "Vem vill knulla med en världsmästare", samt var ordet "sincerely" kommer ifrån. Det har jag ju ingen större nytta av. Men sådana där nutidsfrågor eller frågor av typen "vilka fem länder gränsar till Laos"...då är jag kokt. Jag kan alltså en massa saker, men verkar ändå obildad. Hurra.

    SvaraRadera
  2. o/ på den. Geografi och nutidsfrågor som har typ med politiker och saker att göra = noll koll.

    SvaraRadera