fredag 17 december 2010

Alla har det inte lika bra som du

Kom på att jag störde mig i lördags med när jag jobbade ett pass på 13h. En av mina efterträdare tyckte jag skulle dricka öl med henne efter jobbet men jag sa att jag inte orkade för att jag hade jobbat 12h (då) och hade en tenta veckan efter (i morgon nu då) som jag skulle upp och plugga till. Hajpojken överhörde detta eller nåt och sa att jag inte kunde klaga då jag minsann själv hade valt att jobba då. Kunde ju sagt nej.

Ja, det är korrekt. Jag kunde valt att säga nej. Det är ganska enkelt, ett ord. Men låt oss se konsekvenserna av detta.

I valet att säga nej till att jobba ingår valet att inte kunna betala räkningarna. Och sen kunde det leda till valet att flytta ut eftersom hyresvärdar brukar grina om de inte får hyran. Och sen kunde jag välja att bo på gatan också. Ja det kan jag. Väldigt bra det där med valfrihet. Alla har inte pengar på banken eller rika föräldrar. Iom att jag studerar har jag inte rätt till någon annan form av bidrag än studiebidraget heller. Det finns ingen och inget som räddar mig, jag måste rädda mig själv. Därför jobbar jag.

Dessutom var det inte klag på jobbet, jag sa att jag var trött och ville hem och sova. Det är väl inte så jävla konstigt efter 12h?

Idag kan man lyssna på Dungen - Panda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar