tisdag 16 mars 2010

Vart kommer...


... silverfiskar ifrån? Jag tror jag har såna i min garderob. Ofta när jag tar fram symaskinen som står där inne så hittar jag nåt som ser ut som ett insektsskal, alltså nån som ömsat skinn eller nåt, men nu hittade jag en levande en. Vart kommer de ifrån? Är det de som äter hål i mina kläder (gissar på nej och tror det är tvättmaskinen + dragkedja) hur får man bort dem. Och dessutom: jag trodde de bara bodde i badrum och där har jag inte sett den. Dessutom var den inte silvrig alls utan mer brun. Försökte googla på "skadeinsekter i hemmet" men hittar ingen bild som ser ut som det här djuret. Det liknade lite.. en tusenfoting mer. Hjälp?

Edit:
Nu har jag tittat lite närmare på den. Den är liksom delad som en tusenfoting (exoskelett alltså), varje segment är brunt med en ljusare brunbeige kant runt om. Den har små spröt där bak, tre stycken i en liten bukett och är kanske 5mm lång. Den rullade ihop sig som en tusenfoting gör när jag spolade vatten på den. Jag tror tamigfan det är en liten tusenfoting.

Edit:
Angelgone har nu informerat mig om att det var en pälsängerlarv. Den ser ut så här Det blir defenitivt storstäd med puts puts och..... radar i garderoben.

Edit:
Det måste vara de jävlarna som har ätit på mina sv.v randiga torgvantar som jag använde innan jag köpte usbvantarna! Nu ska de dö!

1 kommentar:

  1. Silverfiskar är ju som små äckliga ålar. Tror du kan får bukt med de flesta kryp genom att spraya klorin där de håller till. Ta ut allt först bara för det kommer stinka i tre veckor. Och vi vet ju vad du tycker om stank :) ///Åsa

    SvaraRadera