torsdag 11 mars 2010

A-människor?

Varför beter sig alltid folk som går upp tidigt på morgonen som om de är mycket bättre än alla som inte gör det? Jag har alltid haft en lite konstig dygnsrytm och faktumet av att jag jobbar sent två kvällar i veckan gör inte så mkt för att bättra på den heller. Nu har ju det inte spelat någon roll eftersom jag bestämmer mina egna tider när det kommer till skolan. Och föreläsningsmässigt så har jag haft tur sista två lp, ingen föreläsning börjar innan 10. Men ändå ska det hålla på och tjafsas när jag kommer till skolan "Kommer du nu?" säger de, följt av ett " Jaaaag har minsann vart här sen 8".

Jaha... men vart var du när jag stod och serverade / labbade / pluggade runt 10/11-tiden igår? Är det så konstigt att jag sover lite längre än dig när du gick och lade dig medan jag fortfarande jobbade?

Nä, att gå upp vid 6 eller tidigare och anse att bara det är duktigt är nån slags kvarleva från när vi inte hade lampor och var tvungna att nyttja hela dagens ljus för det gick inte att jobba efter mörkrets inbrott. Det borde ju vara vad man får gjort under tiden man är vaken som räknas inte när de här timmarna råkar inträffa på dygnet, eller hur?

Ödlan sa det häromdagen "den bästa sömnen får man innan midnatt, det är bevisat, det är därför du är så trött" Jaha så det har ingenting att göra med när man gick och lade sig då eller? Googlade på "bästa sömnen" och första länken visar det här där det bl.a. står:

"Den mest värdefulla sömnen får man under den första halvan av ett åttatimmars sovpass. Tidigare menade man att den bästa sömnen fick man före midnatt. Detta stämmer inte generellt utan hänger snarare ihop med att man före elektricitetens intåg hade en helt annan dygnsrytm än i dag. Den bästa sömnen var före midnatt eftersom man oftast gick till sängs redan vid åttatiden på kvällen när brasan i spisen brunnit ut och gick upp när det började ljusna, kanske redan vid fyratiden"

Hallå fröken 1800-tal. Gå och lägg dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar