torsdag 11 mars 2010

GAAAA!

Såklart så fastande jag på google scholar för att hitta en vetenskaplig artikel som backade upp den där länken i förra inlägget. (skadad)
Hittade en massa roliga saker som t.ex. vad sömnparalys är (vilket jag drabbas av jävligt ofta). Det är tydligen helt enkelt så (och ganska logiskt om man tänker efter) att kroppens positionsmuskler blir urkopplade vid R.E.M. sömnen, helt enkelt för att vi annars skulle gå och traska upp och göra saker medans vi drömmer. Problemet då är när man vaknar upp och fattar att man är i rummet men nån fördröjning gör att man fortfarande drömmer. Kroppen har liksom inte släppt paralysen. Så då ligger man där och kan inte röra sig och får lite panik, och ofta fortsätter drömmen också fast man tittar. Jävligt läskigt om det har vart nån galen mardröm.

Sen hittade jag även att hjärnarn tydligen behöver minst 4 minuter för att komma ihåg saker innan man somnar. Alltså, det kanske blev en konstig mening men det står:

"Orsaken till bristen på minne för uppvaknanden är att inlärning måste ha skett i god tid (minst 4 minuter) före insomnandet, annars försvinner det inlärda ur minnet. Vi behöver alltså en viss vakentid för att etablera minnesspår i hjärnan. Sömnen avbryter nämligen etablerandet av minnesspår."

Vilket helt enkelt förklarar varför jag inbland när jag vaknar inte minns att jag kom hem. Alltså. Jag minns spårvagnen och promenaden hem, men jag kan inte minnas att jag klädde av mig eller borstade tänderna. (Nej jag var inte full, bara riktigt jävla skittrött)


GAAA som sagt. Nu ska jag återgå till att läsa om parstrees.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar