onsdag 3 mars 2010

Töntigt

För någon dag sen så skickade jag efter ett par tuffa USB vantar som jag hade trånat efter ett tag. Det ser ur som ett par vanliga torgvantar med sån fläpplucka som man kan fälla över fingrarna så det blir tumvantar, men sen kommer det ut en sladd ur vanten för man kan koppla in den i datorns usb uttag och så blir vantarna varma, Hurrom! Nöjd med detta då mina fingrar brukar bli kalla och stela när jag sitter och programmerar och så får jag ont i dem och så måste jag gå och spola dem under varmvatten för att kunna fortsätta och det är enerverande. I alla fall. Tog med mig vantarna och visade upp dem på tryckeriet. Ödlan (ja herr Frö:s flickvän slumpmässigt nog) utbrast genast:

"Herre gud vad töntigt!"

Då blev jag sådär irriterad igen och nu tänkte jag förklara hur det här med "töntigt" funkar.

För det första så är "töntigt" och "nerdigt" inte samma sak. Jag kan klassifiera vantarna som "nerdiga" men inte som töntiga. Väldigt få saker är töntiga. Oftast så är det handlingar som är töntiga. Töntiga saker utförs ofta av osäkra personer som vill verka tuffa. Alltså vad jag menar är: saker som man gör bara för att verka tuff, det är töntigt.

Här kommer en lista på töntiga saker:

  • Röka när man är fjorton (för att vara tuff)

  • Ta på sig nåt som legat längst in i garderoben och som man länge tänkt ge till myrorna men nu ändrat INTE för att man själv tyckte att det var snyggt igen utan bara för att nån bloggbrud sagt nåt om det (för att kunna vara först och då är man tuff)

  • Helt ärligt fråga vad någon tycker om nåt plagg och ta åsikten som en annan person gav som sin egen (för att man inte vågar lita på att ense egen åsikt är tuff, och man vill ju vara tuff!)

  • Ha på sig saker för att man vill att folk ska glo och lägga märke till en (peacocking gör alla tuffa kidz)

  • Gå med i gäng (för att vara tuff och farlig)

  • Vara nazist och gå med i gäng (för att vara tuff)

  • Använda orden "bärs" och "brudar" på riktigt (för att vara lite stek och tuff. Dessutom betyder bärs bajs på norska och det har jag ju redan förklarat att jag inte gillar)

  • Köpa dyra teknikprylar, t.ex. kameror och dyra hifisladdar för flera tusen kronor, fast man inte kan nåt om det utan det var bara dyrt och det största de hade. (För att impa på nån och vara tuff, herregud om man ska köpa en jävla meter sladd, hur stor påverkan tror du runtstörningar har på en sladd för 200:-/m och en 1000:-/m. Jag kan fatta om man skulle dra skiten i hela huset, men en jävla meter. Helvete.)

  • Ha en apdyr stereo som funkar och låter skitbra, men köper en ny större och dyrare som kanske en ljudtekniker hade hört en marginell skillnad mellan. (för att vara tuff och ha dyra tuffa prylar)

  • Dra sexistiska skämt framför "de häftiga" killarna (för att de ska bli impade och då framstå som tuff)

  • Skylla på att flickvännen ville det och det och därför kan jag inte gå ut ikväll (istället för att säga som det är "jag vill inte", men det hade ju inte vart tufft, och så kan man ju vara tuffa ihop och racka ner på flickvännen a.k.a. "regeringen" som bestämmer vad man ska göra, men man har ju vart ute och supit nu i flera helger i rad så nu måste man nog umgås med henne..... HERREGUD vill jag skrika. Dumpa tjejen då om hon är så jävla jobbig!)

  • Skylla på att man är gammal och har vuxit ifrån det och det (istället för att säga som det är, "jag vill inte". Det hade ju inte vart tufft)

  • Dricka mer alkohol än vad man tål, och skryta om den enorma mängden man druckit (för att vara tuff)

  • Göra sig till i allmännhet, typ försöka vara rolig hela tiden (för att vara tuff)

  • Smöra för folk sådär slemmmigt och vifta med ögonbrynen och skratta fejkat (för att verka cool och tuff)

  • Hålla på och tjafsa om hur stor penis man har hela tiden. (För att det är tufft om en medfödd lem är stor, det innebär automagiskt att alla brudar vill ha en när man druckit så jävla många bärs och det är tufft.)



Här är en lista på tuffa saker!

  • Vara sig själv

  • Lita på sig egen åsikt

  • Inte vara rädd för att "ha fel"( det som osäkra folk tolkar som att "ha fel" är oftast bara att de är den enda med en avvikande åsikt. En åsikt är inte fakta och kan således inte vara felaktig.)

  • Köpa saker för att man själv tycker de är fina och bra

  • Göra saker man brinner för och gå sin egen väg.



Så nu när vi har fastställt detta ska vi se vart mina vantar passade in i listan på töntiga saker..... mmmm.... ingenstans nä!
Det närmaste är ju "dyra teknikprylar", men det fallerar då
1. Min teknikpryl har ett syfte; att jag ska slippa frysa om fingrarna när jag programmerar. Hur tufft är det att frysa bara för att man bryr sig så himla mycket om hur man ser ut? Jag vill hellre att min hjärna funkar så att jag kan bygga superbra saker och det gör den inte om jag får så ont i fingrarna för att de blir kalla att jag inte kan tänka på nåt annat att det gör ont tills jag gått upp och spolat vatten på dem för att tina upp dem.
2. De var inte dyra, 25 dollar inkl frakt.
3. Jag köpte dem för att jag tyckte de var fina, blå med råsa och gula fingrar.

Summa: Det är tufft. Så det så.

Ey Ödlan: DU är töntig.

6 kommentarer:

  1. du glömde ett par saker:

    * svänga sig med svåra ord, men använda dem felaktigt eftersom man egentligen inte vet vad de betyder. (det bästa här är om man dessutom säger "ja, men de kan användas så OCKSÅ" om man får höra att man har gjort fel. i 999 fall av 1000 är det inte så. förmodligen ännu mer sällan än så)

    * slänga in engelska ord i sitt vardagliga tal eftersom man är antingen för lat eller korkad för att tänka igenom vad det kan heta på svenska (nej det är inte fräckt, nej det är inte låneord, nej du är inte victoria silvstedt/dolph lundgren, du har bara tappat ditt språk/är lat/är dumpuckad). detsamma gäller för text och där är det ännu värre eftersom man definitivt har gott om tid på sig att tänka alt. slå upp ordet.

    SvaraRadera
  2. Ja, det där med engelskan är nåt som stör mig faktiskt otroligt mycket!
    Vilket påminner mig om en sak: Jag vill använda det här (och gjorde det om herr Frö) vad fan heter det på svenska. Tyda ger följande svar:
    http://tyda.se/search?form=1&w=attention+span&w_lang=&x=0&y=0

    dvs inget alls.

    Den här damen hittar inte heller nåt svar:
    http://swenglishbrokenenglish.blogspot.com/2007/09/prokrastinera-med-mera.html

    Nåt jävla uttryck måste man ju komma på? Känns töntigt att behöva säga det på engelska... som redan konstaterat var.

    SvaraRadera
  3. Håller med om att man borde vårda språket, särskilt nu för tiden när folk verkar ha tappat respekten helt och hållet (se bara på de flesta bloggar, riktigt pinsamt, och de får betalt! Oroande (ville eg använda mind blowing här men på tal om det vi pratar om)). Ändå använder jag allt oftare engelska fraser i mitt vardagstal. Skyller på att jag inte kan svenska och hittar således inga bra översättningar.
    Vidare att använda ordet Awesome, t.ex., handlar inte bara om det ordet utan även en referens till HIMYM vilket man tappar om man översätter.

    Ursäkter? Javisst =)

    SvaraRadera
  4. Jo men referenser ingår inte i det störande. Det störande är när folk använder "cute" istället för söt och "munchies" istället för småhungrig och typ säger "you know" efter var och varannan mening.....

    SvaraRadera
  5. nej, referenser ingår självklart inte. om man däremot finner ett behov av att säga awesome fötti gånger om dagen så tycker jag inte att det spelar någon roll att man tagit det från HIMYM (eh, här menar jag såklart inte att Sanna gör det, det var bara ett exempel)

    har suttit länge och funderat på "attention span" nu utan att komma på något. gav även frågan till d som ändå brukar vara bra på engelska. efter många minuters pannbensvinklande klämmer han ur sig "hans generella dampighet var hög". känns det som något du kan använda? :)

    SvaraRadera
  6. Jag tänker lägga uttrycket på minnet och använda det nästa gång, "bara för att din generella dampighet är hög" .

    SvaraRadera