onsdag 28 september 2011

Hobbysur

På tryckeriet gillar folk att hobbyprojekta sig, helst med nåt som egentligen inte fyller någon annan funktion än att roa resten, eller skapa onödig statistik.
Tre exempel skulle kunna vara Kaffepaketskonsumtionsräknaren, som först bestod av en strecklista där man streckade när man tog ett kaffepaket. Nu består den av en träkonstruktion där man måste dra ut en låda och ta upp ett kaffepaket från. Träkonstruktionen har ett par sensorer och är kopplad till en räknare som räknar när man tar ett kaffepaket. Därigenom kan tillförlitlig och automatiserad beräkning av kaffekonsumtionen på tryckeriet genereras. Genereringen sköts naturligtvis automatiskt och kan beskådas på skärmsläckarna på tryckeriets datorer i form av en fin graf.

Hobbyprojekt nummer två är den automatiska strecklistan för alkoholbaserade och fettbaserade drick och ätbara objekt. Igen, istället för att strecka på ett papper slår man in en kod och ett par val och sen är det klart. Mer avancerade varianter på denna konstruktion finns även på andra ställen på lekskolan, de brukar ofta inkludera streckkodsläsare och för att identifiera sig själv brukar man kunna läsa av sitt körkort.

Hobbyprojekt nummer tre är det som roar mig varje gång någon använder den. S.U.C.K. heter det. Lite bakgrund krävs nog. Det hela började med ett mail som Lotta skickade ut till alla anställda när han var lite förbannad en gång hösten 2009. Mailet lyder:

- - - - - -

"Hej!

Jag undrar om det var Herr Frö som lånade ut den sista saxen på Tryckeriet till några äckliga jävla småglin som inte lämnar tillbaka den. Och var är reprosaxen?!

Och om det finns andra saxar på Tryckeriet så vill jag gärna veta var.

Jag hoppas att alla jävla skitungar i korridoren dör och brinner i helvetet, och att man inte lånar ut saxar till kretiner.

Synd att asen har gått hem, skule suttit fint med att skälla ut någon nu.

Sur-Lotta"


- - - - - -

(med modifikation av namn på ställen och sånt såklart)

Det här kunde ju inte gås förbi helt obemärkt och ledde till en massa ordvitsar och skit ett bra tag efteråt, men iaf så byggde sen en av gossebarnen ihop S.U.C.K. - Surmejl Creation Kit. Man anger vem man är sur på och varför och vem man är och så skickar S.U.C.K. automagiskt ut ett mail till alla anställda med den relevanta informationen.

Då kan man få såna här fina mail som det som dök upp i förrgår. (och ja, Herr Frö is the Herr Frö.)

- - - - - -

"Hej!

Jag undrar om det var Herr Frö som lånade ut vettet på Tryckeriet till några äckliga jävla småglin som inte lämnar tillbaka den. Och var är reprosaxen?!

Och om det finns andra personer som tycker att det är så jävla viktigt att ta kaffe snabbt så man måste sätta på droppstoppet på Moccamastern på Tryckeriet så vill jag gärna veta var.

Jag hoppas att alla jävla skitungar i korridoren dör och brinner i helvetet, och att man lånar ut personer som tycker att det är så jävla viktigt att ta kaffe snabbt så man måste sätta på droppstoppet på Moccamastern till kretiner.

Synd att asen har gått hem, skulle suttit fint med att skälla ut någon nu.

Sur-**** och Sur-****
Created using U SUCK (Uppgraderat Surmejl Creation Kit) "


- - - - - -

Och vem säger att inte det kan vara kreativt att tjura.

4 kommentarer:

  1. Det här orsakade dagens livsförlängande skratt. Jag skrattade så jag grät. Tack. :)

    SvaraRadera
  2. Härligt att Tanterna och Gubbarna på TT har precis så lite kärlek till övers för andra som jag misstänkt sedan våren 2007, det är ju tråkigt att ha fel menar jag

    SvaraRadera
  3. Jonna: Eller så har du precis som i matteskämtet missat humorn i det hela.

    SvaraRadera