tisdag 27 september 2011

e E ^ e ?

Fick svar igen från ärkepuckot, killen med e. (se längst ner på inlägget länkat)
"(Btw 10e-3 is definitely 0.001 and not 10*10^-3 acc. to scientific standard, even though calculators etc shortens this.
The 'e' stands for exponent & the statement 'e-3' doesn't actually mean anything. Compare 2e-3 which equals 0.125, but 2*10e-3 = 0.002)
"


Själva definitionen av Scientific notation är ju att man skriver det på *10^ nåt form så Ja. Det hade vart sant. Om nu "e" som du skriver det hade betytt "^". Inom matte skriver man bokstäverna upphöjt, men skriver man på en dator kan man använda den standarden som datorer använder. Enligt IEEE 754. Där e = *10^n. (om det inte är konstanten "e" man menar som då är mer 2,7 ungefär.) Men att blanda in en tredje egen betydelse av e verkar ju MER ÄN KORKAT.

IEEE 754 - standarden för hur man skriver flyttal i datorer. Jag länkar till wikipedia eftersom jag inte kommer åt den riktiga standarden, då den är en artikel och konto och bladiblada.
Här kan man ladda ner den riktiga standarden.

Wikipedias artikel om exponenter.

Wikipedias artikel om scientific notation.

Gillar inte att länka till wikipedia, men för att få tag på riktiga artiklar måste jag typ sitta på lekskolans bibiotek då jag inte har lust att betala för dem.

Kan inte någon bara säga att jag har fel så jag slutar störa mig. Och ge mig någon form av källa till att jag har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar