torsdag 22 september 2011

Gör som du vill!

Den här veckan på jobbet har verkligen sugit stort. Inte haft nåt att göra, så jag tog ett eget initiativ till att märka upp saker vi testar samt hitta fasta platser för det. Göra lite i ordning i labbet helt enkelt.

Det var inte det jag skulle prata om.

Det jag ska skriva om är min irritation idag det är bara massa saker som bygger på och bygger på. De två dvärgarna heter Pakistaner och Bostnier. Pakistaner har inte heller haft något att göra verkar det som. Så han skrev ihop en fin instruktion med vad man ska göra om det brinner. I punktform. Ser väldigt mycket ut som en officiell lista när man ser det. Tokigt felstavad och kass grammatik var det fullt i.

Jag som är petig och har tröttnat lite på att det är en massa hattifnattande på det här stället frågade en del på vissa punkter samt påpekade att om det var ett officiellt dokument så kanske man åtminstone kunde stavningskolla det först. Jag var tydligen inte den enda som hade gjort det.

Bostnier pratade med mig i morse om att jag minsann var ond och elak och att man får ha överseende med folks stavning och grammatik och inte peta så noga för det fungerar ju ändå. Vi är ju alla kompisar här. Kan ju inte mobba folk för att de inte kan stava.

Jag känner att jag sitter här och märker upp saker med en dymo på ett jobb jag inte behövt läsa en enda kurs på lekskolan för att klara av. Jag blir dummare och dummare för varje dag och just nu har jag panik. Och jag jobbar med folk som inte ens kan stava. Ickedyslektiker. Nej de två jag pratade med har inte svenska som modersmål, det har jag överseende med. MEN DET HÄR DOKUMENTET VAR PÅ ENGELSKA FÖR FAN. DET ÄR INTE MITT HUVUDSPRÅK HELLER! HUR SVÅRT ÄR DET ATT KÖRA SKITEN I WORDS JÄVLA STAVNINGSKONTROLL ÅTMINSTONE FRÅGAR JAG?!?!?!?!

Det är inte slut där. För efter vår diskussion där Bostnier igen framhävde att Pakistaner ville ju bara vara lite snäll och informera om vad man ska göra om det brinner. (Avsluta vad du håller på med GENAST OCH GÅ UT?!?!?!) (OCH vad jag anser om saker folk gör "för att vara lite snälla" när ingen bett om det ska jag ju skriva om i ett annat inlägg som jag lovat. Gör man nåt på jobbet som kanske kan tänkas användas till någon annan än en själv, nåt som ser ut som en instruktion t.ex. så gör man det INTE för att vara snäll. Då gör man det korrekt eller inte alls)

Får efter vår diskussion följande mail som skickats ut till alla som fått ursprungsmailet.

"Poengen med denna information som Pakistaner skickade ut var, vad jag förstod, att informera andra hur man gör i fall det behövs.

Vi har ett gäng ganska petiga kolleger som antagligen inte har tillräckligt att göra, så att de hittar andras ”orelevanta (gramatiska) fel”.
Slutsatsen från de nämnda kollegorna var att OM MAN SKALL INTE SKRIVA DET GRAMATISKT KORREKT SKALL MAN INTE SKRIVA DET (OCH SKICKA UT DET) ALLS.

Så poengen med att informera andra, och på så sätt kanske rädda någons liv, kommer i andra plan, eller kanske försviner helt enligt övan nämnda åsikter.

Min åsikt (även om ingen frågar känner jag behöv av att utala mig):
Officielt eller icke officielt dokument, alla kommer att förstå vad som menas i texten. Och skall någon vara utpekat eller utskrattat för sina gramatiska brister då blir det han/hon som skrev dokumentet/texsten.
Självklart skal man stäva efter att det blir så korrekt som möjligt, men det känns onödigt att påpeka ”...det här skrivs inte så...”.
Alla är inte bra på allt , de som kan detta vet hur det stavas, och troligen kommer att förstå även med några gramatiska miss. Vi är ju människor, Gud gav oss hjärna att tänka med.
Jag själv är ingen höjdare när det gäller språket, våra kolleger utanför Sverige är inte höjdare på engelska heller... OCH VERKSAMHETEN FUNGERAR ÄNDÅ."


Javisst. Mamma kan följa med till jobbet och hålla handen också så det blir mindre farligt.

Och häromdagen fick jag även ett fint svar när jag frågade om man verkligen menade 10E-6 och inte 10^-6 (jag hade potensfel i mina mätningar och ville vara säker på att jag hade fattat rätt dvs. jag tolkade som att de inte fattade att E = *10^) Får tillbaks ett "By the way 10E-3=0.001 (E=Exponent)"

NÄ DET ÄR DET INTE!!!! Jävla tomtar.
Blev grinig och skrev tillbaks

"Or
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_notation

10e-3 is 10*10^-3 = 10^-2=0,01

Unless there is an jobbstället standard?
"

Och får helt oironiskt tillbaks

"I don't think that there is any jobbställe standard regarding this. As it isn't possible to make superscript in E-mail I use 'E' as synonym with '^'"


Korkskalle. Jag refererade ju till ett ställe i texten och är på dåligt humör. Så det blev ett svar till.

"Yes and this is the confusing part. You are not the only one using this notation here, as I have noticed, but the standard notation still is "the letter E or e represents times ten raised to the power of, thus replacing the × 10^, followed by the value of the exponent. " It replaces the whole *10^ (ten times to the power of) not just ^ (the power of). 1e-6 = 10^6 /= 10e-6.
Wich is why I asked in the first place, since I was off with a couple of decimals in my measurments. I didn't want to be wrong because of a misunderstanding on my behalf."



Eller för att ni fakkin inte kan använda rätt jävla terminologi. Man får tydligen kalla det vad som helst. Jag ska börja säga bajskorv om allt, för här finns ingen jävla standard nånstanns. Blir så jävla förbannad.

Javisst hej och hå. Alla får göra som de vill. Varför arbeta professionellt när man kan ha en lekstuga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar