onsdag 25 maj 2011

Källhänvisning

Glömde ju det viktigaste. För att inte det förra inlägget ska betraktas som åsikt så slänger jag in lite källhänvisningar, nationalencyklopedin borde väl duga?

NE:s definition av ordet faktum.
och eftersom ordet åsikt inte går att hitta på NE så tar jag till stortrumman och slår upp ordet opinion i Oxford Dictionaries.

"Jag tycker gult är den finaste färgen!"
Är detta fel eller rätt? Nej men jag kan välja eller inte välja att hålla med.
Hence åsikt.

"Gult är den finaste färgen"
Detta är helt plötsligt ett påstående som bör bevisas på något sätt. Hur man mäter vilken färg som är finast vetifan. Men det är meningar formulerade på det här sättet som oftast får en att hamna i en "nähä, joho" diskussion. Fast man pratar oftast inte om färger då.

Det är det här jag menar med att man framhäver sin åsikt som fakta, har du nåt bevis för det här? Nej. "det är så det funkar". Ja. Eller nä. Det är din ÅSIKT pucko. Det är någonting som du formulerat utifrån din erfarenhet och bakgrund, men har ingenting med FAKTA att göra.

Varsågoddetvarsåliteså!

2 kommentarer:

  1. Jag är av den åsikten att du bör skriva ditt inlägg om folk med låg självkänsla/högt självförtroende snart :)

    SvaraRadera
  2. Och jag väljer att hålla med :)
    (Även om jag gillar det här också. Jag kan störa ihjäl mig på sånt beteende)

    SvaraRadera