tisdag 24 maj 2011

Fakta vs åsikt

Jag kommer bli sen till jobbet men skitsamma, nu har jag ältat det här.
Igår hamnade vi i någon diskussion igen (Nåt om excel vill jag minnas) och efter att vi skrattat en stund åt det avslutade Lugner det med "don't argue with Solstrålen" Och jag sa "But i only argue when I know I'm right" varvid Pakistaner som överhört diskussionen var tvungen att lägga till "The problem is that you always think you are right"

Och bara för att det var han som sa det så blev jag sådär irriterad igen. För det går inte att ha en diskussion med honom. Varför?

För att han, som ni redan vet, hävdar att hans åsikter är fakta. "listen to me this is how it works". Nej. Det är bara din åsikt tjockskalle. När jag pratar om min åsikt så kan jag inte ha fel, en åsikt kan inte vara fel eller rätt det är något jag tycker.

Fakta däremot kan vara fel. Eller, faktum i sig är sanningar men när man hävdar att "nåt är så" så kan man ha fel. Så när han hävdar att hans åsikter är fakta så kan han faktiskt ha fel, då åsikter inte behöver grundas på kunskap eller matematiska bevis, typ. Och det är där någonstanns han hakar upp sig. Jag håller inte med honom. Jag ändrar mig inte. Och varför skulle jag det. Det är ju inte min åsikt, den är varken fel eller rätt, men det är inte min åsikt. Och jag skulle aldrig ge mig in i en diskussion om fakta om jag inte känner att jag är tillräckligt insatt i ämnet. Jag kan ha en åsikt men jag skulle aldrig behårt hävda att det var så det fungerade.

Så vad är då skilnaden mellan en åsikt och fakta? Huvudregeln är väl att fakta är något man kan bevisa. Som i det fallet när han hävdar att alla föreningsaktiva är ointresserade av studier och bara vill supa. Om det är hans åsikt så behöver den inte bevisas, men om han hävdar att det är fakta så har han fel. Han själv är ett motbevis och jag är ett motbevis. Däremot kan han inte, som han försökte med, använda Lugner som bevis. Lugner satt inte i några föreningar, han var inte ens med på de första fyra veckorna och gick ut på tid. Det hävdade Pakistaner var ett bevis för sitt faktapåstående. Ganska grundläggande matte visar att du inte kan bevisa ett bevis genom att visa dess motsats.

Återigen, kom med lite statistik om du vill hävda nåt och tänker framhäva det som fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar