onsdag 27 juli 2011

Tillhörighet II

Pratar om ålder ibland. Det här är vad min lilla 75-åring gör.

Min lilla 75-åring gillar att kolla upp läkemedel jag fått utskrivet i fass. Och inte i normala fass, aka fass för allmänheten. Nej nej. Fass för förskrivare ska det vara minsann. Det är ju där allt göttigt som inte står i bipacksedeln står. På läkarspråk. T.ex. symptomen. Man kan även klicka vidare till andra läkemedel som liknar läkemedlet, andra läkemedel som typ är i samma grupper samt få en liten beskrivning av den kemiska verksamma substansen med en komplett kemisk modell över ämnet.

Nu var det inte så lattjo medicin jag fick idag, "bara" en kortisonsalva klass III samt ögonkortison. Men 75åringen läser nöjsamt.

Det roligaste jag haft var en gång när jag började leta runt mitt preventivmedel. I hormondelen fanns det massa intressanta saker att grotta in sig i. Bara så ni vet om ni har en regnig eftermiddag på semestern eller nåt och uppdaterat alla sidor ni brukar läsa tusen gånger.

Fass är din vän.

1 kommentar:

  1. När jag känner mig för bekväm och tillfreds med livet brukar jag söka på min epilepsimedicin. Jädrar vilka hemska biverkningar den har! Och jag upplever dem allihop precis där och då som den hypokondriker jag är :P

    SvaraRadera