lördag 30 juli 2011

Solstrålen filosoferar

Här låg jag och tänkte på medans jag solade.

Varför heter det groda på svenska?

På danska heter det frø, på norska frosk på isländska froskur, tyska frosch och engelska frog.

Vart fan kom ordet "groda" ifrån.

Jag försöker göra nån slags mytologisk associationslek här och tänker på Frö/Frej -> nordiska guden som fredagen kom från. Han var ju en sån växtlighetsnisse. Och frön blir ju groddar och groda låter ju som groddar. Eller? Eller är det en förvanskning av gröda som också Frej hade hand om. Och vart kommer själva djuret in i diskussionen?

Helt ärligt jag låg och tänkte på det här i flera timmar vid sjön. Är det här normalt?

2 kommentarer:

  1. Nä, det är det inte, men det betyder inte att det inte är bra. Det låter som en alldeles ypperlig sak att tänka på en ledig dag istället för "böööh, jag måste jobba nästa vecka", vilket jag brukar göra :P

    SvaraRadera
  2. Det har inte tagit slut i mitt huvud heller. Jag har googlat på det och ännu inte fått något svar.

    SvaraRadera