onsdag 27 juli 2011

orsak och verkan

Sen är det en grej till som jag funderar på. Och jag kom på det här igen, eftersom jag stötte på ett ord jag hade väldigt svårt för ett tag.

Varför får man ingen förklaring till vad matteorden betyder? Det hade vart så mycket lättare att förstå vad ett kausalt system var för nåt om man från början och inte halvvägs igenom fattade vad ordet kausalt var. För mig kom ordet i samma veva som så många andra ord och man försökte koppla rätt ord till rätt sak. Grejerna kunde lika gärna vart slumpmässigt utvalda bokstäver någon bestämt var fina i en viss ordning. Och för mig betydde de just inte så mycket.

Orsakssamband. Inom vården innebär kausal terapi t.ex. att man behandlar sjukdomen som orsakat symptomen och inte bara symptomen i sig. Inom juridik kan man inte ställas till svars för nåt man inte orsakat, det måste vara kausalt.

Och inom matten så är ett system kausalt om nåt händer efter nåt annat skett. Orsak och verkan. Varför slänger de bara ur sig en mängd ord och förväntar sig att man ska koppla saker. Ni kanske kopplade på en gång, men för mig blev en massa begrepp inte begripliga förrän jag såg dem i andra sammanhang. Fick en realistisk uppfattning om vad ordet innebar.

Varför gör de så här?
"det ska vara svårt. Annars kunde ju vem som helst göra det."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar