lördag 16 juli 2011

Hud

Var på hagabadet idag för att använda upp min födelsedagspresent som jag fick för två år sen snart. Det var ett presentkort som var giltigt i... två år. Fick ansiksbehandling och tog med Louie:s matte, eftersom man fick ta med en vän som skulle få använda faciliteterna medans man var där och behandlades. Louie:s matte sprang och sov lite. Sen åt vi smörgåslunch på solverandan och solade lite.

Och jag lät bli att köpa hudvårdsprodukter. Mitt gift. Min stora ångest. Låter kanske konstigt men det största komplexet jag någonsin haft är för min hud. Hade problemhud kanske man kan säga och har det väl fortfarande. Men är det egentligen så konstigt? Det finns personer som inte gillar sin "stora rumpa", eller fula bröst eller tjocka armar eller vad fan som helst som folk i allmänhet och tjejer i synnerhet ojjar sig för. Det kommer alltid någon och säger att skönheten sitter i betraktarens öga och och det är visst fint och bla bal hymmel hymmel. Men vem fan gillar dålig hy? För även om man inte direkt bryr sig så gör man det ändå, för ful vill man ju inte vara.

"Före detta problemhy som inte hittat balansen än" sa hudterapeuten. Rätt har hon.

Så jag lägger pengar på ansiktskrämer, skrubbkrämer, rengörningslotion, toner och sneakers. (Sneakers har inget med huden att göra, det är mer att det finns så många fina skor. Handlade ett par nya för en vecka sen, svarta Nike med glitter och lysneongula detaljer och skosnören.) Förhoppningen är väl att jag någon gång ska hitta den där mirakelkuren som ger mig slät porslinshy. Jag är den största suckern någonsin när det kommer till reklam för hudkräm. Före och efter bilder. Solstrålen provar och provar. Vet precis hur photoshop fungerar, men ändå kan jag inte låta bli. För det kan ju vara sant och på riktigt. Jag har gjort detta till den grad att jag till slut fick lova mig själv att inte handla en ny mirakeltub innan jag provat klart den senaste. Dvs när den är slut. Den senaste i ordningen är en aloe vera hudkräm jag hoppas kommer funka. Därför fick jag inte köpa någon ny fin hudkräm från spa:t.

Men när aloekrämen är slut och jag står där utan porslinshy, då blir det nog ett nytt besök till hagabadet.

3 kommentarer:

  1. Uj, jag har nog aldrig tänkt på att du skulle ha dålig hy. Photoshoppar du dig IRL också? :)

    SvaraRadera
  2. Jag lider väl av nån form av såndär fulhetssjukdom. Body dysmorphic disorder. Sitter kvar sen jag faktiskt hade ful hud och åt pencilin. Varenda liten milimeter granskas.

    Tyvärr eller nåt måste jag säga att jag både känner och ser en skillnad nu i morse. Eftersom jag drack sprit i går förväntade jag mig att vakna med flottigt ansikte och tusen nya finnar, men icke. Len som en barnrumpa. Den där peelingen ligger risigt till att bli köpt.

    SvaraRadera
  3. Men tackelitack iaf. Det var väl en såndär komplimang jag är dålig på både känna igen och att ta. :P

    SvaraRadera