onsdag 8 juni 2011

Koda vs programmmera

Dagens intressanta programmeringsiakttagelse fick jag och Skägger när jag bråkade med en teststation.

Jag kan programmera, jag gillar det faktiskt. Jag är inte bäst på nåt språk känner jag väl, men jag tänker programmeringsmässigt till skillnad från många människor som bara kodar. Skillnad mellan problemlösning och kodapa skulle jag vilja kalla det.

Vi sitter och bråkar lite, allt är programmerat i labview. Debugmode består av små råsa bollar som åker runt i rutor och saker jag i huvudet kopplar xor och and-grindar. Det är väldigt många saker som sker parallellt och det här har inte vart ett problem när de kodat eftersom det är byggt för 10 år sen på sämre datorer. Nu har vi problem med racing dagligen. Trådar som inte väntar tillräckligt länge på andra trådar och därmed fuckar upp hela programmet. Iaf. Det är inte det som händer nu. Nu dyker vanligt problem nummer två upp.

Programmet vägrar svälja mitt IP. Jag säger att noden har IP 10.0.0.1 vilket den har och får till svar "not an valid IP". Jo! Skägger och jag letar runt i metoder under metoder för att se vart det går fel och helt plötsligt, efter många break point:s och råsa bollar så hittar vi det. "Det är här den säger error, men.... vad gör den?" säger båda. Jag frågar lite varför det står 12 på ena benet av den lilla grejen jag kopplar till en and grind. Skägger kliar sig i huvudet och säger att "kollen" för att se om det är en giltig IP adress är att programmet kollar om strängen består av minst 12 tecken. Inkl punkter då alltså.

Skägger fnissar lite och sen lägger han in en metod som faktiskt kollar om det är en giltig IP adress.

Alltså, halva testsystemet är hårdkodat och följer typ inga generella regler alls, samt är okommenterat. Jag blir lite matt.

2 kommentarer:

  1. Problemet är inte avsaknaden av kommentarer, problemet är att folk inte har någon kodar-stolthet. Fler människor borde läsa: http://www.amazon.com/Clean-Code-Handbook-Software-Craftsmanship/dp/0132350882

    SvaraRadera
  2. Precis. Problemet är att koden inte följer nån slags struktur eller liksom vett och sans som skulle kunna göra den överskådbar, men var jag menar var att om man envisas med att bygga fula lösningar så kan man väl åtminstone förklara vad det är man tänkt.

    Nu får jag mest krupp för att de ska bygga ett nytt testsystem i java, vilket får alla farbröder att få lite panik och prata om det är stora och svåra vilket nu har lett till att man funderar på om man bara kan bygga ett skal till det redan befintliga testsystemet så att man kan fortsätta använda det fast det ser ut som att det gjort i java......

    SvaraRadera