lördag 23 juni 2012

Bokrecension?

Ok. Nu sitter jag här igen, mitt i natten, fredag kväll. Alldeles själv.

Jag vet inte om det här är på väg att bli en bokrecension eller efterlysning. I alla fall. Jag fick för mig att läsa Twilightböckerna. Man ska inte döma hunden efter håren, ha fördomar etc. Försökte kolla på en av filmerna en gång, men det var bara...trams. Böcker brukar ju tilltala mig så jag försökte.

Det första jag kan säga att jag kommit fram till är att böckerna är tjocka och det händer ingenting. Förutom att Edward är en fjomp och Bella bara ylar och sätter sig själv i klistret hela tiden och är sådär "ingen förstår mig". Jacob är vettig ibland när han inte också tjurar. Och som sagt inget händer.

Det enda böckerna är är känslor, sida upp och sida ner. Och det värsta är att det sätter sig i magen och huvudet och överallt. Och jag förstår varför de säljer. För jag känner mig fjorton igen. Och vrålkär i nån tönt. Och jag har inte ens nån att rikta allt det här magontet till, utan det är orsakat av en massa känslor utan handling i en bok. Sån nån låg utdragen dagdröm jag kunde haft som 13åring där alla bara går omkring och trånar.

Så nu sitter jag här i mörkret och vill inte riktigt börja på sista boken för jag ville höra på en låt som jag kom att tänka på för den var med på samma playlist som Battles - the Line (som inte finns på spotify) som råkade vara med på eclipse soundtracket - vilket är varför jag inbillar mig att den här låten...en kille med ett piano, också var med på den. Men det är den inte.

Och nu hör jag bara pianot i huvudet. Och hans röst. Och ingen jävla låt. Inte ens ett ord av texten kommer jag ihåg. Och har såndär smärtsamkärsorgångestboll i magen.

Jävla skitböcker. Läs dom inte.

5 kommentarer:

  1. Muse - Neutron star collision är ju en kille med piano i början iaf. Fast den gissar jag att du kanske hade känt igen/kommit ihåg.

    SvaraRadera
  2. Själv tänkte jag kärfjortisångest genast på Countings Crows - Colorblind från Cruel Intentions soundtracket. Kille med piano. Och tack för att du äntligen har förklarat varför jag också fastnade i dom böckerna och var tvungen att läsa klart fast jag egentligen inte tyckte om dom eftersom som du säger, det händer inget och "hjältinnan" är mest tröttsam.

    SvaraRadera
  3. Solälskaren - JAAAAA!!! den var det.

    SvaraRadera
  4. Jag läste inte böckerna, jag lyssnade på dem på jobbet istället. Gick omkring och brast ut i små vansinniga gapskratt som en annan dåre åt, i min mening, riktigt djävla sunkiga formuleringar och ökenhandling. Fjårtisarna på jobbet trodde inte jag var riktigt klok (där hade de väl iofs inte så fel egentligen..) när jag torkade skrattårar ur ögonvrån och sa att jag lyssnade på twilight.

    SvaraRadera
  5. Samma sak här. Jag hatar serien men var ändå tvungen att läsa ut den, vet inte varför. Bella är fjompig, Edward mr.perfect-som-inte-gör-nåt-fel, språket haltar etc.
    Det enda jag gillade i böckerna var Alice, Victoria och Bree Tanner. Men de var med alldeles för lite eftersom Bella fokuserade hela boken på sin Perfekte Pojkvän >.<

    SvaraRadera