måndag 8 juni 2009

Exjobbet

Kom på att jag kanske bör berätta om exjobbet och varför jag är så glad över det, så kan jag i fortsättningen hänvisa folk till det här inlägget och så behöver jag inte ta hela den roliga historien igen och igen....
Anledningen till att jag började med exjobbet fast jag har tid kvar är helt enkelt för att Katten frågade mig och jag hade ändå inga kurser kvar i LP 2 och 3. Detta innebar att jag skulle vara tvungen att hitta ett heltidsjobb under det halvåret för att klara mig men nu skulle jag ju slippa det, om jag fick göra exjobb fast jag hade ett år kvar alltså. Jag frågade studievägledningen och de sa att det var ok för mig att börja ändå. Vi letade ett exjobb och jag förberedde mitt extrajobb på att jag skulle försvinna, allt verkade gå ganska smidigt. Skickade in allt man skulle skicka in till koordinatorn på den institutionen vi hade tänkt göra det på. Ja, vi var lite sena, men inte dödssena. Får tillbaks ett mail från koordinatorn som säger att "ja det ser ju bra ut, förutom att Solstrålen har tagit för få poäng, hon får inte börja exjobba". Kul. Härk hit och dit, vi fick prata med studerandeombudsmannen och fram och tillbaks. Det visade ju sig då att bolonäs processen hade implementerats på lekskolan så att alla exjobb hade fått ett nytt förkunskapskrav som var mycket högre än det gamla. De hade inte riktigt tänkt på de som inte skulle följa nya programmet, såna som jag t.ex., studerandeombudsmannen förklarade för lekskolan att man inte får ändra kraven till det svårare för studenter som redan börjat. Detta tog nån vecka. Sen var det löst. Men inte kul.

Vi började, jag och Katten. Alla var smarta, jag förstod lite och kände mig dum. Vi var på kodgranskningsmöten där alla satt och hummade och sa saker som "det här ser ju bra ut". Jag förstod ingenting och var mest förvånad att folk förstod kod som de aldrig sett förut så snabbt. Men men. Vi fick specar som vi skulle implementera saker efter och de berättade att de hade använt den och den modellen för att göra det här.

Nu, ungefär 7 månader senare, inser man att det här bara var fel. Alla problem vi har haft har härletts till deras produkt. T.ex så hade de inte implementerat efter specarna som vi skulle använda, vilket gjorde dem värdelösa. När jag påpekade detta får man ett "det här har inte jag skrivit" från handledaren. Som är den enda som reviderat specen de sista 8 gångerna. Oavsett så har du ju godkänt det nån gång. Eller?

När vi i fredags suttit i 5h för att spåra ett fel och såklart hittat det i deras saker (som dessutom visade sig vara 3 fel) och jag och Katten skickar filer mellan varandra för att se så det funkar så säger den andra handledaren att "ja ert system verkar ju inte vara så stabilt."

Kodgranskningen visade sig ju vara en bluff. Ingen på det mötet fattade vad som hände med koden, det var inte jag som var dum. Killen som visade koden berättade hur den borde fungera och inte hur han faktiskt hade implementerat den. När jag påpekade detta för att säga att vi måste prioritera om om jag ska fixa de saker som inte var gjorda så säger bara handledarna att jag måste fixa bägge sakerna.
Jag vet inte vad ni säger, men om man planerat ett arbete kring ett antal förutsättningar som sedan visade sig inte stämma, då måste man väl göra en ny planering? Eller? Har jag fel?

En annan sak var när en viss funktion var extra viktig att den fungerade. Jag implementerade den, det funkade inte, frågade hur det funkade från deras sida och handledaren sa att det funkar så här, jag går tillbaks och testar. Funkar fortfarande inte. Fortsätter fram och tillbaks tills jag inser att det måste vara deras sak som skickar ut sakerna för tidigt och säger det till handledaren som säger "Ja, men det vet jag. Det är ju ett allmänt känt fel". Min fråga nu är, om det var ett allmänt känt fel, varför sa han inte nåt från början? Så att jag inte spenderade en halv vecka med att jaga felet som de redan visste om.....

De är bara tre personer i projektet vilket gör att de pratar väldigt mycket egen jargong, och de verkar inte förstå att de gör det. De använder tekniska termer vars betydelse inte är den jag lärt mig, vilket är varför både jag och Katten väldigt ofta får fråga "nu förstod jag inte vad du säger, vad menar du". Standardsvaret på detta är oftast att de upprepar det de sa nyss, fast lite högre och lite långsammare. Tack, jag är inte efterbliven eller döv. Jag förstod inte innebörden av det du sa.
Typ exemplet på detta är när jag vid ett tillfälle faktiskt trodde att jag förstod vad de sa och skulle återberätta det. Jag skulle prata i "kanske en meter" men kom" fem centimeter" in i min förklaring (Jag hann säga "man trycker på en knapp i GUI:t") när handledare no2 tar mig på axel, tittar mig i ögonen och säger "du, du förståååår väl att det inte är en riktig fysisk knapp man trycker på". Med en "lilla gumman" ton. Och var helt allvarlig.

Urk. 90 % av alla problem jag och Katten har haft kan spåras tillbaks till dem: deras system som är en sälj färdig produkt, eller specarna som inte stämmer. Kul. Och så får man höra att ens eget system, som är en prototyp, "inte verkar så stabil". Hittills har jag inte hittat fel i den. Kul.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar