onsdag 10 juni 2009

Allt går precis runt

Fick skatteåterbäringen idag. Det var ganska mycket pengar eftersom jag slutat jämka då jag aldrig lyckades jämka så att jag inte fick betala restskatt. I alla fall, Wopido säger de flesta när de får mer pengar. Men inte jag. För mig innebär mer pengar bara att nåt kommer hända så att jag behöver använda upp mina pengar.

T.ex. har jag försökt spara ihop till en dator nu i..... ja, sen så länge jag gått här ungefär. Jag är ju lite av en tekniknörd som aldrig riktigt får leva ut mina lustar eftersom jag inte har några pengar. Det är väldigt många som är lite förvånade över det här att jag inte har nån dator och säger först "men.... läste inte du data?" och sen "Men det är ju inte sååååå dyrt, du kan ju köpa en liten Asus för ett par tusenlappar". Ja men hade jag velat ha en Asus så hade jag köpt en. Jag tänker inte lägga "ett par tusen" på nåt som jag inte vill ha, nåt substitut som jag kan använda "så länge" fan heller. Det jag sparar till är en MacBook. Nu kommer folk och protesterar och säger "vad ska du med den till, det säger du bara för att det är så hype:at när man kan köpa en sån och sån för mindre och få en dator som gör samma sak om inte mer".
Tja. Nu är det så här att jag har tänkt igenom detta. Ordentligt. Varför ska jag ha en Mac?
Det finns egentligen 2 saker jag vill göra med min dator: Programmera och peta i Adobes creative suite (alltså typ Illustrator). Sen gillar jag inte Windows. Använder det aldrig till nåt direkt. På tryckeriet jag jobbar extra på petar jag helst på Mac:en och när jag sitter i datasalarna på skolan så är det mest Linux/Unix. Jag hade kunnat tänka mig en "vanlig" bärbar med Linux, bara det att Linux och Adobe är inte helt kompatibla. Så jag går tillbaks till min Mac igen. Den är ju dessutom typ byggd på Unix.... (Ja, "petiga" människor kommer protestera att jag slår ihop Linux och Unix i ett, men det skiter jag i. Dessutom kommer de börja tjata om BDS, Solaris och GNU mm vilket jag också skiter i. Potäääjto potaaato) Dessutom är Mac:en snygg. Speciellt den nya i aluminium. Ge mig!

En Mac går på typ 10 000, pengar jag försökt lägga undan. Vilket inte är lätt då jag har halvt studiemedel och måste jobba extra för att ens kunna betala mina räkningar. (Det här om extrajobb och studier kan vi ta i ett annat inlägg, i morgon t.ex.) När jag väl lyckas få nåt extra( som i vintras då jag helt plötsligt fick ett stipendie på 5000! hurra!) så händer nåt otur. I det här fallet var det tandläkaren. Jag fick laga två hål. Sen hade jag inga pengar igen.

Förra våren bet jag sönder en tand på en oliv som skulle vara kärnfri men inte var det. Det var en kindtand som gick av på mitten. När de skulle laga den så passade de på att ta bort amalgamet i tanden och då sprack tanden och började blöda inifrån.
Det lustiga i allt det här är att jag hade gått hos Odontologerna i ett par månader innan för att kolla upp mina tänder, hade inte gått till tandläkaren på 8 år och tyckte det var dags, fick putsat och kollat och gnolat och när de nu var fina skulle jag skaffa mig en tandvårdsförsäkring. Jag var färdig hos odontologen på en torsdag och tänkte skaffa mig tandvårdsförsäkringen på måndagen. Såklart bet jag sönder tanden på fredagen. Det blev en dyr historia.

Totalt har jag lagt ungefär 10 000 på tandläkaren det här sista 1,5 åren.
Där har du min dator.

Ursäkta mig om jag inte jublar nu när jag fick skatteåterbäring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar