torsdag 29 mars 2012

Skämmes

Ni vet hur det är när man bokat tid hos tandläkaren och helt plötsligt minns att den tjatade om att man var tvungen att använda tandtråd och då försöker kompensera för månader av utebliven tandtrådande med att putsa tills tandköttet blöder?

Eller du kanske inte gör sånt? Du kanske pluggar till tentor i tid, dvs börjar räkna ordentligt lv1? Tvättar bort sminken innan du går och lägger dig (om du använder sånt), tvättar innan du använt upp sista strumpan och handlar innan mjölken är slut?

I alla fall.

Efter att jag var sjuk så testade jag att lyfta samma vikter på gymmet (fast jag inte tränat på två veckor - alls, samt som sagt vart sjuk) och det gick.... bra. Förvånansvärt lätt. Vilket fick mig att inse att jag mesat som fan.

Jag har typ. Inte ökat vikten som jag borde. Jag har mestränat. Passtränat. Eldat för kråkorna. Så jag tog då tag i det, och började lägga på ett kilo eller två repetitioner på "varje grej".

Vad händer då? Jo, jag lyckas boka en tid med PT:n.

Så tänker jag ok. Skit samma, jag vet att jag blivit mindre så nåt måste ju hänt - jag har ju faktiskt mätt mig! Så även om muskelprocenten kanske inte gått upp som de borde så kanske fettprocent gått ner iaf?

I samma veva som jag tänker det tänker jag att jag undrar hur jag ligger till i förhållande förra gången jag mätte mig hos honom. Jag har ju nu skrivit på en postitlapp. Jaaaa men vad bra att jag har siffrorna här. Jaha. Jahaja. Jag har GÅTT UPP flera centimeter från dess att jag mätte mig tills dess att jag tog tag i det igen, dvs min första mätning i våras är flera cm mer än den senaste mätningen i höstas med PT:n. Så OM jag har tur då så ligger jag på samma nivå som förra gången jag mätte mig.

Ja men skitkul.

Nu kommer jag att få skämmas igen.

Så vad gör jag? Jo precis som man tar i med tandtråden så man blöder så har jag tränat nu, (förra veckan en styrka, två UVR + en heldag seriespel, denna vecka blir det två styrka, två "vanliga" UVR-pass och typ 10h UVR i helgen med läger och serieomgång.) och har ett tokstrikt matschema (hence the gurka. Som en coctailtomat fast snacksgurka då som det hette. Skitliten och dyr. Visst är den fin? Mest tillfredsställelse att sitta här och plocka upp nåt ur en burk.) Det värsta är att jag vet att precis som med tandtråden så kommer det här inte göra ett piss.

Och jag får skämmas igen.

Det värsta är att jag inte har fuskat den här gången - FÖRUTOM de två veckorna jag var sjuk. Då fuskade jag järnet. Jag har ju som sagt inte ens druckit alkohol sen i januari innan dess. Måste lägga i en ny växel och jag vetifan hur det ska gå till.

Kan ju börja med att inte börja mesträna igen.

2 kommentarer:

  1. Fast nu tänker du för mycket. PT:ns jobb är att hjälpa dig att hitta en bra balans mellan mat och träning för att du ska uppnå dina mål. Finns ingen anledning att ha en PT om det enda du vill av denne är att h*n ska säga, vad duktig du är, det här går ju jättebra.
    Du har använt tandtråden men kanske på fel sett, och det kommer PT hjälpa dig med. Upp med huvudet och stolt över det du har gjort (då tänker jag inte på resultatet utan arbetet lagt). För att inte tala om att du förhoppningsvis har märkt en skillnad i ditt välmående under denna period. Och ha roligt!! =)

    SvaraRadera
  2. Men jag känner att jag liksom missat nåt. Det borde liksom... hänt nåt.

    Fick höra att jag hade fått smala fingrar idag av en farbror på jobbet (Kloker får han heta, i glatt dvärgmaner) han tyckte jag skulle äta upp mig. Jag svarade glatt att jag denna vecka för första gången på länge inte räknades som överviktig, med typ 3hg till godo.

    SvaraRadera