torsdag 3 november 2011

Rättighet och skyldighet

Jag kan inte minnas om när eller bara om jag skrivit nåt om folk och dess ständiga missuppfattning av skillnaden mellan rättighet och privilegium.

Det var nån artikel om en tant som var förbannad på sjukhuset för att hon inte blev opererad i knät eftersom de inte ville operera om hon inte slutade röka.
"– Jag är 53 år gammal, då ska inte någon komma och säga att jag ska sluta röka! Jag är medveten om att läkningsprocessen blir sämre men då är det mitt val om jag ändå fortsätter att röka."

Ja. Men nu har vi fri sjukvård i Sverige. Och det är inte bara du som betalar för den. De pengar som du kommer kosta extra med komplikationer och liknande kunde gått till någon annan som inte var lika korkad som du är.

jaja.

Anledningen till att jag tänkte på det här, som är en grej sådär som jag kan irritera mig på lite stup i kvarten, är för att Stereo länkade till den här Bergelinstrippen. Oh så fint! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar