tisdag 4 maj 2010

Hagel

Skulle ta mig till skolan för att skriva lite jobbansökningar. Eftersom jag inte har nån tid att passa så orkar jag inte bry mig om vad klockan är utan cyklar in när jag vaknar och sitter tills jag tröttnar och då cyklar jag hem igen. Idag skulle jag cykla in runt tvåtiden. Men vädret ville annorlunda. Det kom en hagelstorm.

Jag fick gott vänta i en timme till tills det lagt sig och börjat regna istället. Nedanför berget fanns inte ett spår av nederbörd.

Men nu kommer det roliga, alla frågar "jaså var det så kallt". Kallt? Det behöver inte vara kallt för att hagla, vilket är varför det kan hagla mitt i sommaren och ofta haglar just på sommaren. De bildas ju i molnen. Och i molnen är det kallt. Sen måste det vara uppåtvindar i molnen som håller haglet uppe i luften. Och sen ramlar de ner tillslut. -> haglar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar