torsdag 23 februari 2012

Teppischboden und Pfifferling

Jag blev ju hastigt och lustigt tvungen att åka till Tysklandet förra veckan med sådär två dagars varsel.

Jag hade inget internet, tyskdubbat TV och var där själv. Låter skittråkigt men det var sjukt skönt att bara inte bry sig. Jag övade tyska. Och lärde mig nya ord.

Jag har en förkärlek för kombinationen Pf som finns i tyskan men som inte finns i svenskan alls. Orden blir... söta eller nåt. Pfifferling låter som nåt litet trollväsen från Sagan Om Ringen, Pfau likaså. Egentligen är det ord för vanliga saker som Kantarell och Påfågel :)

Nåja. Det jag lärde mig ganska snart var ordet för heltäckningsmatta: Teppischboden. För sådana såg man överallt. På gymmet t.ex. Där var hela golvet täckt i en läskig heltäckningsmatta samtidigt som tyskarna klädde hela maskinerna och bänkarna i badlakanen som de tagit med för att suga upp all den svett de producerade.

På nåt sätt kändes det liksom åt fel håll. Varför jättehandduken när man lagt in heltäckningsmatta?

Ja ja. Bilden är ytterligare ett bevis på ett fint golv. För jo. Det är heltäckningmatta på fotot. Heltäckningsmatta som ser ut som sten. I lobbyn till mitt hotell.

Tyskar och deras teppischboden är tydligen oskiljbara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar