fredag 9 december 2011

Utfyllnad

Läste det här inlägget som jag tycker är roande. För det är så folk pratar. Speciellt killar. Speciellt de killar som anser att jag är korkad för att jag inte använder "tekniska termer" när jag ska förklara hur det fungerar utan faktiskt svenska.

Men sen kan det gå åt andra hållet.
Jag har en äldre asiatisk dam på jobbet. Kineser får vi väl kalla henne då. Hon har en tendens att överanvända utfyllnadsord när hon pratar.

kanske, ibland, jag menar, för mig, vad säger man, sedan, men då aaaaa, Jag känner aaa.

Så en "normal" mening för henne kan vara (det låter såhär med punkter och så):

"För miiiig. Kanske jag menar brukar ibland äta frukost tidigt, seeedaaan vad säger man liite senare lunch."

(betoning på sedan. Alltid betoning på sedan)

Det värsta är att jag överdriver inte.

Varför alla dessa extraord? När man lär sig ett nytt språk brukar ju det var de man saknar. Jag känner mig lite förvirrad och bygger in ett till filter i örat.

1 kommentar:

  1. Jag associerar till http://www.youtube.com/watch?v=SrPfhs5WnB4&feature=related när folk börjar prata enbart utfyllnadsord. "[personligt pronomen] ba!" och "ja' svär" hör till mina hatobjekt. Antagligen för att jag hör dem till excess på bussen varje dag. Lägg till att avsluta en mening med "mannen" och jag stänger av öronen.

    SvaraRadera