måndag 30 augusti 2010

Fågeljakt


Satt uppe lite väl sent och pratade strunt med folk, somnade någon gång mellan tre och fyra. Vaknade vid 6 första gången. Nåt pep. En fågel.

Kvidevitt

Jag tänkte att det var nåt på balkongen, vilket jag brukar skrämma bort genom att öppna och stänga balkongdörren. Gjorde det. Gick och lade mig, föll in i dimma igen.

Kvidevitt

Vad fan var det där? Igen.

flax flax flax

Är i nåt slags halvvakentillstånd och förstår inte vad det är som låter. Varför är ljudet så högt och nära. Det kommer och går och vävs in i nån slags drömgrej tills jag sätter mig upp med ett ryck. Det måste vara en fågel i lägenheten.

Uppe i gardinstången i köket sitter en liten fågel. Jag tänkte först det var en rödhake, men den var alldeles för fläckig. Jag är astrött och snubblar runt helt naken, får tag i en liten kökshandduk och sen börjar jakten mellan köket och sovrummet. Jag naken springandes runt efter fågeln, kastande handduken gång på gång men fågeln undkommer lika ofta, eller tja i säkert en kvart. När jag väl fått den under handduken så tar jag tag i fågeln som jag vet man ska göra, gammal fältbiolog man är, rättar till vingarna på den så den inte skadar sig.

Aldrig har ett litet hjärta pickat så hårt. Det lät som ni vet när vacuumet släppt i en syltburk och man trycker in toppen på det "klickklick" fast tusen gånger snabbare.

Släppte ut fågeln genom balkongdörren. Den var lite chockad och satt mest i en blomkruka på bordet och gjorde sitt Kvidevitt. Somnade om igen.

Jag undrar vart den satt och bajsade hela natten. För jag stängde balkongen och alla fönster igår när jag kom hem från jobbet för det var så kallt. Ja det lär väl märkas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar