fredag 24 januari 2014

Fler skadade ändar

Man kan säga såhär att jag har en historia av att vara ganska klanting, ni vet. Typ här, här och här t.ex. Nu var jag extra extremt klanting.

Det här tricket börjar man med att sätta på fel spisplatta.

Jag och Louies matte stod i mitt kök och pratade. Jag skulle koka gryta, långkok. Var lite lat och orkade inte diska klart för att blötlägga lergryta så jag skulle koka i kastrull. Satte på plattan. Inget händer. Inser att jag satt på fel platta. Stänger av plattan och sätter på en annan platta. Louies matte börjar berätta en historia om hur hon alltid var så rädd att de skulle sätta på fel spisplatta hemma eftersom de hade såna gamla plattskydd som kan ta eld (eller nåt, jag minns faktiskt inte, det var spisskydd inblandade. Det som hände senare fick mig lite att tappa fokus) och detta påminde mig om när vi poppat popcorn hos en kompis på ett födelsedagskalas när jag var kanske 12 eller nåt.

Spisen då hade såna plattskydd och vi hade tagit ett från en stor platta och lagt över en av de små plattorna som var närmast. Popcornkastrullen stod på den inre plattan med olja och ett stycke majskorn i sig. Trixet som ni kanske minns var ju att hälla i resten av majsen när den där enda poppade. Det betydde att oljan var tillräckligt varm.
Det tog en faslig tid. Det hände inget inget inget. Efter en mindre evighet tyckte vi att vi hörde något och jag sa "det fräser lite" och skulle, som den inte helt färdigvuxna 12åringen jag var, sträcka mig upp för att se ner i kastrullen. Och lägger för att komma dit handen med knogarna nedåt mot spisplattan framför popcornkastrullen. Och vrålar högt. För det var den som fräste. Plattan jag lagt handen på alltså. När vi petade bort det övre vita locket visade det sig att det undre hade färg på sig som börjat smälta och bli gul. Min hand hade blåsor som sträckte sig över hela fingrarna och jag fick tillbringa resten av kalaset (för jag vägrade åka hem) med handen i en handduk fylld med is.

Åter till i söndags då när jag står och berättar det här för Louies Matte och kommer till punkten när jag ska förklara hur jag ska luta mig framåt. Och gör det. Och lutar mig på spisplattan som jag precis stängt av. Och skriker som fan. Jag tror inte Louies matte först fattade att jag hade bränt mig på riktigt. Men iaf. Så kan det gå. Och nu fick jag skippa träningen den här veckan för att jag hade ett hål i handen som gjorde ont när jag börjde fingret.

Tillråga på allt lyckades jag bränna grytan så allt var helt i onödan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar